måndag, mars 04, 2013

Kontaktpersonen

Det verkar funka bra mellan sonen och hans nya kontaktperson. De har träffats några gånger, käkat och varit på bio. Idag åkte de gocart. Kontaktpersonen är utbildad PT så vi har pratat om att de borde gå och träna, så att sonen kan lära sig och få mer muskler (som jag måste klämma på),

Det gick ju bra med den förra KPn i början också, sen rann det ut i sanden. Men den här killen är kvalificerad vilket väl ska innebära att han kan ta såna här pojkar lite bättre. Och kunna vara mer uthållig och ihärdig. Det kommer ju att komma tillfällen när sonen bangar och då måste KPn ligga på lite. Av det lilla jag har träffat honom så verkar han vara bra, jag fick en bra känsla.

Men det är ju en rätt skum situation. Här ska sonen helt plötsligt börja träffa en snubbe som är nästan dubbelt så gammal och så ska de hänga och göra saker och trivas ihop. Jag tycker faktiskt det är strongt gjort av sonen att fixa det.

15 kommentarer:

  1. Att bara kunna kliva in i en sån relation måste kräva lite. Jag tycker det är coolt att han gör det, och att han verkar känna att det finns en "potential" i relationen.

    SvaraRadera
  2. My mind: Verkligen. Skulle jag bara börja träffa nån sådär? Näe, tror inte det. Men det är väl en av fördelarna med adhd-barnen, de har ofta lätt att få vänner. Var en bekant som berättade en lite kul grej: när barn med add träffas och har möten tar det typ fem träffar innan barnen ens säger hej till varandra. När barn med adhd träffas tar det max tio minuter, sen har alla bytt nummer och är tjenis med varandra. Lite draget till sin spets, men ändock. Sonen har ju hur många kompisar som helst.

    SvaraRadera
  3. Strongt när man tänker på att unga i den ålder tycker att de som är dubbelt så gamla är som flera galaxer bort ;D Roligt att det fungerar!!

    SvaraRadera
  4. Åh vad jag blir glad av att läsa att det funkar! Min sons KP kommer på onsdag. Men han vill inte ha någon. Där är problemet. Men KP:n får komma och hälsa på oss andra så får vi se hur det slutar med allt. Vi satsar på att han kommer en gång i veckan och hänger med oss här hemma ett tag bara så får vi se. Man kan ju heller inte tvinga någon att hänga med en annan bara så där...önska mig lycka till :)

    SvaraRadera
  5. Librarybeth: Ja precis, vuxna står ju inte högt i kurs. Det gäller att KPn är lite ungdomlig :)

    Joa: Tror inte min son eg vill ha någon KP heller, om han fick bestämma helt själv. Men han fogar sig i det, faktiskt. Och han får ju göra roliga saker - kan inte det vara ett argument för din son också? Bra att han kommer och hälsar på hos er alla tillsammans först, din son är ju yngre än min vad jag förstår. Jag önskar dig all lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo min son är 12, eller ja - han blir 13 om ett par veckor. Men han beter sig inte sån. Är väldigt mogen på vissa sätt. Och bestämd såklart. Vi får se,idag kommer KP:n och äter pytt-i-panna med oss. Vi får se om sonen ens sällskapar i köket...

      Radera
    2. Jag håller tummar och tår att det går bra <3

      Radera
    3. Det gick bra ;) Alltså, han var här. Åt mat med oss och då satt sonen med och svarade fint på frågor om spel och lite annat. Sen pep han in på sitt rum igen. Men Kp:n var här 2 timmar.

      Radera
  6. Vad skönt det måste kännas att det verkar fungera bra och strongt av din son.
    Min son "behöver" en KP men det tycker inte han och är man 17 och säger "nej" till allt så är det lite trixigt. Han har Aspberger och knyta kontakter är inte favortisysselsättningen direkt....

    SvaraRadera
  7. Cina: Jag hoppas det kommer att funka, det kommer ju komma dagar när sonen inte vill träffa sin KP. och då måste KP ligga på. Jag hoppas ju att det kan bli en person som sonen kan prata lite med. För här är prata inte favoritsysselsättningen. Förstår att det är svårt när man tycker att barnet behöver en sak och barnet själv inte tycker det. Det där ordet NEJ har man ju hört en och annan gång...

    SvaraRadera
  8. Så himla bra! Glad blir jag!

    SvaraRadera
  9. Spader Madame: Jag blir också himlans glad :D

    SvaraRadera
  10. Glad för er alla, toppen om det "klickar". Kram

    SvaraRadera
  11. Vesnas vardag: Ja, det måste ju funka mellan dom för att det ska ge något :)

    SvaraRadera