fredag, mars 01, 2013

Fossingarna

Jag fotvårdade idag för första gången i mitt liv. Och hade råkat beställa tid hos en medicinsk fotvårdsmänniska. Fick sitta i värsta stolen och hon hade apparater med slangar och hon bytte munstycke och grejade och donade. Skönt var det och jag lärde mig olika ting, såsom detta:
  • fila på torra fötter, så att du ser hur mycket du filar bort
  • byt fil varannan månad (kanske därför min är så slö...?)
  • smörj fötterna varje kväll, de ska alltid blötas innan, handdukstorka och sedan smörja. Utan den där blöta effekten var det helt värdelöst. Sa hon.
Med dessa lärdomar ska jag nog kunna glida i sommarpjucken barfota när det är dags.



6 kommentarer:

  1. Nemen! Och jag har hört att antingen filen eller foten måste vara blöt när man filar. Varför vet jag inte riktigt...hahah

    SvaraRadera
  2. Härligt! För några år sedan var vi på Astrid Lindgrens värld och eftersom det verkar vara ett mecka för foppa-tofflor så fick jag där se fler fötter i behov av fotvård än jag trodde var möjligt. Lovade mig själv att aldrig varken gå i dessa skor (nej, jag har noll och intet intresse för kläder och mode men just dessa... de triggar något hos mig ;)) OCH att aldrig låta fötterna förfalla så. Filar här hemma (i duschen dock, visste inte om det du skrev) och smörjer när jag kommer ihåg. Men att boka in sig på salong - det vore skönt!

    SvaraRadera
  3. Mina hälar har blivit helt omöjliga. Och jag är usel på det här med att smörja.

    Jag funderade på att köpa ett sånt där magiskt Baby Feet-kit, men det verkar lite läskigt att man ska flaga och tappa hud i två veckor.

    Så jag kanske härmar dig och går i väg på fotvård i stället. :-)

    SvaraRadera
  4. Joa: Ibland bara "vet" man saker utan att veta var de kommer ifrån :)

    tantaugusta: Man kunde fila i duschen också, sa hon. Men hon tyckte det var bättre att fila när fötterna var torra. Så att man såg hur mycket man filade, i duschen fanns det risk att man filade för mycket. Hel vetenskap, detta.

    Katarina: Jag testade Baby Feet för några månader sen. Trodde också det skulle vara läskigt, men det var det inte. Hände inte nåt på några dagar, men sen lossnade det ju massa hud. Men inte där jag ville att den skulle lossna, dvs på hälen. Bara lite, men inte tillräckligt. Så visst kan du testa, men jag tror inte det hjälper mot hälarna. Boka tid på salong du! Och smörja måste vi nog. Bara gilla läget, tyvärr...

    SvaraRadera
  5. Fotvård är super!!! Salong bästa sättet, sedan kan man alltid pyssla lite på amatörnivå och smörja. Smörjer gör jag ofta, fötterna blir svintorra av löpning!

    SvaraRadera
  6. Librarybeth: Jag smörjer också som en dåre, men det har inte riktigt hjälpt. Men nu ska jag verkligen testa att blöta dem först. Om det nu var det som felades :)

    SvaraRadera